De laatste voorbereidingen als ondernemer
Regelzaken voor het ondernemerschap
Het was me het maandje wel. Ik mag van geluk spreken dat ik nu herstellend thuis zit en daardoor de tijd heb om zaken te regelen. Want ik had niet geweten hoe ik dat had moeten doen zonder die “vrije” dagen. Ik heb niet het idee dat ik echt vrij heb gehad, want er waren zoveel zaken die mijn aandacht vroegen. Als starter is er sowieso al een heleboel te regelen. Maar nu ik een bestaand bedrijf overneem en aankomend jaar min of meer ga samenwerken (wat betreft huur en kosten) met mijn voormalig werkgever, maakt dat de zaken extra complex.
Jeugdzorg anno 2018
Daar komt nog bij dat het beleid van de jeugdzorg bepaald niet voorspelbaar verloopt. Precies nu, met de aanloop naar 2018, gaat de hele regelgeving en het betalingsverkeer op de schop. Het is nog zeer onduidelijk hoe de zorg voor kinderen en jeugd binnen de GGZ nu gaat verlopen en de laatste informatiebijeenkomst riep meer vragen op dan dat het antwoorden gaf. Ondanks dat, wordt er wel van alle zorgaanbieder verwacht dat zij zich inschrijven op van alles, contracten ondertekenen, kwaliteitsbewijzen aanleveren en wat al niet meer.
Raar beleid
Het is soms te gek om los te lopen. Om überhaupt in aanmerking te komen voor een budget van de gemeente, moet je een contract ondertekenen waarvan alle bijlages nog geschreven moeten worden. In deze bijlages komt bijvoorbeeld de tarievenlijst, de manier van verwijzen en aanmelden. Je moet dus akkoord gaan met alle voorwaarden, terwijl je nog niet weet welke dat zijn. En graag of niet, want teken je niet, dan heb je geen inkomsten. De deadlines zijn daarnaast ook niet mals. Met ziekenhuisopnames en operaties houden ze geen rekening.
De gemeente bepaalt
Gelukkig kwam ik er snel genoeg achter, nadat de mist van de narcose amper was opgetrokken. Op de valreep leverde ik mijn documenten aan, met wat bezwaren hier en daar, want de voorwaarden tarten dikwijls de grenzen van de wet. Ik haalde half december dan ook opgelucht adem toen ik de mededeling kreeg dat ik gelukkig een contract kreeg en dus mijn werk mag voortzetten. Dat ik volgens de gemeente, die zich blijkbaar even boven de wet verheft, ineens niet meer bevoegd zou zijn om diagnostiek uit te mogen voeren, heb ik voorlopig maar even naast me neer gelegd.
Regelzaken
De eerste hobbel was daarmee genomen. Maar er waren er afgelopen weken nog velen te gaan. Voorlichting over verzekeringen, vervolgens het zoeken van de juiste verzekeringen. De benodigde mensen niet te pakken krijgen en daardoor vertraging oplopen. Het opstellen van een overeenkomst voor de overname, die heel wat tijd en aandacht vraagt. De kwestie personeel overnemen, de loonadministratie. De kostenverdeling voor aankomend jaar. Door wie ik de boekhouding laat doen, het uitzoeken van alle mogelijkheden hierin. Het achter de broek aan zitten om die o zo belangrijke overeenkomsten nou eens rond te krijgen. Het heen en weer ping pongen tussen ons en adviseurs hierover, en vervolgens tussen ons en mijn voormalig werkgever. Dit weer door fiscalisten onder de loep laten nemen. En ondertussen wachten, wachten, wachten…
Privacy wetgeving
Ik heb me de afgelopen tijd verdiept in de nieuwe privacywetgeving die in mei 2018 actief wordt, wat nogal wat consequenties heeft voor mijn werkuitvoering. Ik vrees bijvoorbeeld dat hiermee de website, het agenda gebruik en mailgebruik totaal op zijn kop wordt gezet en anders moet. Mijn hoofd tolt als ik alleen al denk aan alle consequenties wat dit heeft. Sowieso moest ik allerlei documenten aanpassen, een nieuwe folder ontwikkelen, formats herschrijven en de website bijwerken.
Op de valreep
Ik had zo graag alles snel op orde gehad, maar helaas kun je je bij de kvk maar een week voor tot een week na de startdatum van je onderneming inschrijven. Ik schreef me in op de vroegste datum, 27 december, direct na kerst. Daarna kon ik me inschrijven bij de bank voor een zakelijke rekening. Met die gegevens zou ik de belangrijkste zaken direct kunnen doorvoeren, vooral naar de gemeente toe. Tsja, het blijven toch ambtenaren, en ik heb zo’n angstig vermoeden dat zij minder prioriteit voelen dan ik, om alles in kannen en kruiken te hebben voor de aanvang van het nieuwe jaar.
Afhankelijk van anderen
Helaas had de beste bank een storing (of course) en werden mijn plannen ook in dat opzicht weer noodgedwongen verder uitgesteld. Dus zit ik duimen draaiend te wachten op noodzakelijke nummertjes om weer andere schakels in gang te kunnen zetten. In de tussen tijd vermaak ik me prima met het inplannen van maandelijkse of viermaandelijkse activiteiten, het nogmaals nakijken van mijn financieel plan of het toesturen van documenten naar de gemeente, die ze schijnbaar zijn kwijtgeraakt in alle commotie.
Een doener
Nee, 6 weken rust is het niet bepaald. En weet je, ik vind het niet erg. Ik ben nu eenmaal een doener, een bezig bij. Een ondernemer. Mijn hoofd staat nooit stil, en ik frustreer me als ik afhankelijk ben van de zetten van een ander, omdat ik het zo anders zou doen. Het zijn zoveel zaken die nu op me af komen, om te regelen. Noem het perfectionisme, controledwang of ambitie, maar ik wil graag mijn zaakjes op orde hebben. Ik weet dat ik mijn werk best prima doe, maar het ondernemen is nieuw voor me. Dan wil ik wel graag de zekerheid hebben dat ik niks over het hoofd zie.
Een goed team
Ik mag van geluk spreken met Steef naast me. Hoe impulsief, gemakzuchtig of wispelturig ik kan zijn, zo voorzichtig, bedachtzaam en weloverwogen is hij. En héél handig met cijfers, waar ik mijn rekenmachine nog moet pakken om uit te rekenen hoe oud ik precies ben. Een goeie match. Eentje van de inhoud, en eentje van de cijfers. Zo voelt het ook echt, dat we dit helemaal samen doen. Het is zo gaaf om dit samen, als een team aan te gaan, en ik vind het zo bijzonder dat hij dit allemaal voor mij overheeft!
De laatste loodjes
De komende dagen stort ik me op de laatste regeldingen. Ik smacht echt naar het moment dat dan EIN-DE-LIJK onze handtekeningen onder de overeenkomst van de overname komen, en ik dan écht ga beginnen. Wanneer begint dat? Ik ben al ondernemer, ik heb mijn baan al opgezegd en de eerste afspraken staan al in de agenda. Misschien als ik mijn eerste geld verdien als ondernemer? Of mijn eerste werkdag? Ik laat het jullie weten. Nu eerst nog maar eens een zakelijke mobiel regelen, en de puntjes op de i zetten. Er is genoeg te doen.