Wat mediteren doet – deel 1

Wat mediteren doet – deel 1

Beginnen met mediteren, waarom!?

In deze reeks zal ik mijn ervaringen door de tijd heen met het mediteren met jullie delen. Mediteren heeft voor velen nog een beetje vaag karakter. Het klinkt als niks doen, en het is voor veel mensen dan ook vooral een gevoel van tijdverspilling. Zo dacht ik er een paar jaar terug ook nog over. Voor wie mij kennen, is de diagnose ADHD best passend voor mij. Mezelf stil zittend op een kussentje zien, dat was ongeveer het andere uiterste van de marge. Maar inmiddels is het (bijna) een vaste routine. Ik probeer dagelijks te mediteren.

Slapen of mediteren?

Aanbevolen is 2 keer 20 minuten per dag. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dat meestal niet lukt. Ik streef naar dagelijks 20 minuten, en hoop dit lieverlee uit te kunnen breiden. Dat is vooral een praktische kwestie: nu is elke ochtend nog rush hour en moeten de kinderen nog naar school worden gebracht. Als de jongste uiteindelijk ook zelfstandig naar school kan, kan ik dat moment gebruiken om te mediteren (ik weiger er namelijk eerder mijn bed voor uit te komen, ik heb m’n slaap hard nodig).

ADHD en mediteren?

Toen ik begon met de meditatiecursus, wist ik niet zo goed waar ik aan begon, maar wel dat er in het mediteren veel te leren en te ontdekken is. Ik had met de halfslachtige pogingen die ik zelf deed namelijk al bijzondere ervaringen gehad, waarin ik voelde: hier is meer! En nieuwsgierig als ik ben, wil ik daar dus ook meer van weten. Ik heb, met mijn chaotische aard, wel behoefte aan duidelijkheid en structuur, dus besloot ik te zoeken naar een cursus, waarin ik aan de hand wordt genomen om de techniek goed eigen te maken en het ook te leren inbouwen in mijn dagelijks leven. Die cursus vond ik met de zen meditatiecursus, die notabene ook nog eens op loopafstand wordt gegeven. Ideaal.

Ik gaf me op voor een proefles, waar ik al eerder een blogje over schreef. Ik besloot aan het einde van die les de gok te wagen en de cursus te gaan doen. Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Het is namelijk inderdaad een hele praktische cursus, ideaal als je nog geen enkele ervaring hebt. Je wordt echt op laagdrempelige wijze meegenomen in de wereld van meditatie, die bovendien wel steeds wordt gekoppeld aan de dagelijkse praktijk.

Wat heb je aan mediteren?

Want dat is precies het stuk dat sommige mensen niet goed kunnen linken: wat heb je nou in de dagelijkse praktijk aan mediteren? Mediteren staat voor veel mensen gelijk aan ontspannen, en als ze daaraan denken kunnen mensen zeggen: dan ga ik liever hardlopen/wandelen/podcasts luisteren/winkelen/vul zelf in, dan ontspan ik ook. Maar het is niet bedoeld om te ontspannen. Wel kan het effect zijn dat het helpt met ontspannen.

Om bij het begin te  beginnen. Je kunt je afvragen: waarom ga je een cursus mediteren doen? waarom wil je (leren) mediteren? Daar zijn verschillende antwoorden op mogelijk. Voor mijzelf sprekend wilde ik meditatie integreren in mijn dagelijks leven, omdat ik via meditatie meer inzicht wil krijgen in mijn binnenwereld. Ik wil mijn intuïtieve vermogens versterken en deze beter inzetten in mijn leven. Ik wil spiritueel groeien en meer over mezelf leren hierbinnen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *